Olej roślinny MCT – co to jest, a olej kokosowy, jaki wybrać?

MCT – medium-chain triglycerides czyli trójglicerydy średniołańcuchowe. Mówiąc po ludzku – tłuszcz z oleju kokosowego (lub czerwonego oleju palmowego). Z olejem MCT pierwszy raz zetknęłam się, kiedy szukałam fajnego olejku do masażu ciała. Kupiłam na próbę tzw. frakcjonowany olej kokosowy, który – w przeciwieństwie do oleju kokosowego używanego w kuchni – jest cały czas płynny i przezroczysty. Nie ma też zapachu. Można go mieszać z naturalnymi olejkami eterycznymi, dzięki czemu zwykły masaż zamienia się w aromaterapię. Wtedy jeszcze nie wiedziałam, że to jest właśnie ten słynny olej roślinny MCT.

Wpis na podstawie informacji z książki Miriam Kalamian Dieta ketogeniczna w walce z rakiem.

Olej roślinny MCT

Olej MCT a olej kokosowy

Oleju kokosowego już chyba nikomu nie trzeba przedstawiać. Niezwykle skuteczny, ogólnoświatowy marketing sprawił, że nawet w osiedlowym sklepie w Malutkiej Dolnej kupisz słoiczek białego kokosowego tłuszczu z Filipin. Za to smalec gęsi z sąsiedniej wsi tylko na zamówienie. 😉

Olej kokosowy składa się z nasyconych kwasów tłuszczowych. Niektóre z tych kwasów to właśnie MCT czyli trójglicerydy średniołańcuchowe. Inaczej mówiąc, MCT to rodzaj tłuszczu, który został „wyciągnięty” z oleju kokosowego. Wyróżnia się kilka różnych trójglicerydów średniołańcuchowych:

  • kwas kapronowy (C6)
  • kwas kaprylowy (C8)
  • kwas kaprynowy (C10)
  • kwas laurynowy (C12) – możemy się spotkać z informacją, że C12 został niejako błędnie zaklasyfikowany do średniołańcuchowych

Proces „wyciągania” MCT z oleju kokosowego nazywa się frakcjonowaniem – dzięki niemu można oddzielić kwas kaprylowy i kaprynowy od innych kwasów tłuszczowych.

Olej kokosowy tłoczony na zimno, nierafinowany, ma kokosowy smak i aromat. W temperaturze pokojowej ma postać stałą, ale pod wpływem ciepła zmienia się w przezroczysty płyn. Możesz używać go do potraw lub zrobić z niego niezwykle skuteczny i naturalny, domowy dezodorant bez aluminium.

Olej roślinny MCT bez względu na temperaturę otoczenia jest zawsze płynny. Nie ma smaku ani zapachu. Jako suplement diety bywa również sprzedawany w postaci proszku lub kapsułek. W diecie ketogenicznej jest używany jako składnik koktajli, majonezów i sosów do sałatek. 

Zarówno olej kokosowy jak i wyizolowany z niego olej MCT są tłuszczami nasyconymi, co sprawia, że są dużo bezpieczniejsze niż oleje nienasycone. Oleje nasycone są stabilne i nie utleniają się (co nie znaczy, że frytki na kokosowym będą zdrowe). Jeśli dalej uważasz, że smażenie na takim żółtym, przezroczystym płynie pozyskiwanym chemicznie z kapusty na literę rz, to najwyższy czas… poczytać o tym więcej. Zauważ też, że niektórzy ludzie kupują wypasione oleje roślinne, domagają się ciemnych butelek i tłoczenia na zimno, a potem leją ten olej na rozgrzaną patelnię.

Właściwości oleju roślinnego MCT

Olej roślinny MCT stał się bardzo popularny dzięki tzw. kuloodpornej kawie. W oryginalnej recepturze mamy oczywiście kawę, ghee (czyli masło klarowane) i właśnie olej MCT. Chodzi o to, żeby opóźnić pierwszy posiłek i zamiast śniadania wypić tę bulletproof coffee. W ten sposób nasz mózg dostaje energię, ale jest to stabilna energia „tłuszczowa”. Nie jesteśmy więc głodni i nie doświadczamy wahań cukru we krwi, które najpierw włączają nam ADHD a po 2 godzinach wzywają na drzemkę. 😉 Miriam Kalamian, autorka książki Dieta ketogeniczna w walce z rakiem, zwraca uwagę, że nie wszystkie trójglicerydy średniołańcuchowe mają działanie ketogenne. Jeśli więc chcesz stosować olej MCT w konkretnych celach zdrowotnych, powinnaś wiedzieć, że C8 i C10 są najszybciej zamieniane w ketony, a z kolei C12 ma działanie przeciwbakteryjne, przeciwgrzybicze i przeciwwirusowe.

Dobrej jakość olej MCT bez dodatków smakowych i słodzących jest ważnym elementem przeciwnowotworowej diety ketogenicznej. Używany jest również w diecie keto u dzieci z padaczką. Kwasy kaprynowy i kaprylowy trawią się inaczej niż pozostałe tłuszcze w tym długołańcuchowe, ale to wątroba zamienia je na ketony. Kalamian odradza stosowanie oleju MCT w przypadku osłabionej lub chorej wątroby. MCT nie działa na nią negatywnie, ale zmusza ją do dodatkowej pracy.

Olej roślinny MCT może wywołać u niektórych osób problemy trawienie takie jak wzdęcia i biegunki. Dlatego dawkowanie należy zacząć od małych ilości i stopniowo przyzwyczajać organizm.

Ze względu na swoje unikalne właściwości MCT używany jest również jako suplement przez osoby, które chcą schudnąć, poprawić pracę mózgu, podwyższyć poziom dobrego cholesterolu, zmniejszyć ochotę na słodkie lub złagodzić stany zapalne.

Jak wybrać dobry olej MCT?

Z produktami i substancjami wyizolowanymi związane są zwykle dwa podstawowe problemy. Chodzi oczywiście o dodatki i sam proces produkcji. Zawsze znajdzie się producent, które będzie chciał „ulepszyć” produkt końcowy dodając np. aromat identyczny z naturalnym albo chemiczny barwnik, bo konsumenci przecież wolą kolorowe i wtedy suplement lepiej się sprzedaje.

Dave Asprey, człowiek który stworzył cały ten ruch bulletproof uważa, że frakcjonowanie MCT z oleju kokosowego a następnie oczyszczanie oleju powinno odbywać się poprzez potrójną destylację z parą wodną i bez chemicznych rozpuszczalników. Ważna jest również jakość produktu wyjściowego czyli samego oleju kokosowego. Oczywiście Asprey sprzedaje swoją własną markę oleju MCT, więc ma interes w tym, żeby zachwalać swój produkt. Jednak bez względu na to, u kogo chcesz kupić, sprawdź dokładnie informacje o produkcie. Firmy, które stosują inne niż standardowe metody produkcji chwalą się tym na opakowaniu. Jeśli więc informacji jest mało, możesz być prawie pewna, że olej powstał najniższym kosztem i niekoniecznie będzie miał taką czystość na jakiej Ci zależy.

Porównałam oleje roślinne MCT różnych marek dostępne w polskim sklepach internetowych i żadna z nich niestety nie wspomina ani jednym słowem o procesie produkcji (chyba, że informację Pozyskany z najlepszych kokosów uznamy za wystarczającą). 😉

Jeśli chodzi o dodatki, to tutaj na szczęście jest bardzo dobrze. Oleje MCT, które znalazłam mają prosty skład i nie zawierają substancji słodzących czy smakowych (pod warunkiem, że suplement ma postać płynną, bo w kapsułkach wiadomo zawsze jakaś „dokładka” będzie). Ważne jest też, żeby na etykiecie znajdowała się informacja o ilości kwasów, przede wszystkim C8 i C10.

MCT w płynie

Zanim kupisz suplement skonsultuj się z lekarzem, szczególnie jeśli na coś chorujesz i bierzesz lekarstwa. Pamiętaj, że olej roślinny MCT może spowodować biegunkę u niektórych osób. Samodzielnie i dokładnie sprawdź skład wybranego produktu. Nie podgrzewaj i nie smaż na oleju MCT.

 
 
Now Sports Pure MCT Oil – bez dodatków, ale brak informacji o tym ile poszczególnych trójglicerydów średniołańcuchowych zawiera. Bez GMO, ale w zakładzie wykorzystuje się składniki, które zawierają gluten. Brak informacji o sposobie produkcji.
 

Jarrow MCT Oil – produkt amerykański, ale z Filipin. Bez dodatków. C8 – 8,4 g, C10 – 5,6 g. Bez glutenu. Brak informacji o sposobie produkcji.

Olimp MCT Oil – z oleju palmowego, bez dodatków. C8 – między 7 a 9,1 g, C10 – między 4,2 a 6,3 g (w 1 łyżce). Brak informacji o sposobie produkcji i możliwych alergenach w zakładzie.

Trec Nutrition MCT Gold – bez dodatków, brak informacji o C8 i C10. Brak informacji o sposobie produkcji i możliwych alergenach w zakładzie.

Swanson 100% Pure MCT Oil – z oleju kokosowego i czerwonego oleju palmowego, C8 – ok. 9 g, C10 – ok. 3 g. Brak informacji o sposobie produkcji i możliwych alergenach w zakładzie.

Nature’s Way Organic MCT Oil – z oleju kokosowego, bez glutenu, bez GMO, bez heksanu (rozpuszczalnik), z amerykańskim certyfikatem eko. C8 – 7,7 g, C10 – 5,0 g.

Bullet Proof Single Upgraded MCT Oil – olej MCT od słynnego D. Asprey’a, poddany kilkukrotnej destylacji. Zawartość C8 i C10 – razem 14 g.

Olej roślinny MCT w kapsułkach

Swanson Pharmaceutical Grade MCT Pure – z oleju kokosowego, C8 – 500 mg, C10 – 340 mg (w 1 kapsułce). Z żelatyną i gliceryną.

Jarrow MCT Oil Softgelsbez glutenu. Z żelatyną wołową i gliceryną. C8 – 500 mg, C10 – 340 mg.